mandag 20. desember 2010

Torsdag 09 og Fredag 10 desember 10

Disse dagene skulle beina monteres.

Det forløp seg slik:

Planlegging

  • Hente verktøy - vinkelsiper, vater, vinkel, målbånd, sveisemaske, sveiseapparat, masker
  • Finne underlagsplater - brukes til å heve beina ca 17,5 mm for å montere beina på midten av en annen bjelke som er 35mm
  • Studere tegning
  • Stille strøm på sveiseapparat
  • Slipe klar deler - fuger
Gjennomførelse

For å gjøre beina enda mer stabile og for å ikke ødlegge gulvet ramma etter hvert skal stå på, skulle det monteres en bjelke på 1100mm på tvers av beina. Det skulle også monteres en avstiver på midt på beina for å støtte opp. Derfor startet jeg med å sette på avstiveren, deretter bjelken på tvers. Senterstrek på de to beina ble merket opp, og avstiveren ble heftet på plass. Deretter bjelken på plass.

Nå kom den delen av arbeidet som kunne være litt tricky, og det var å få på beina. Derfor måtte jeg bruke kran, og vatre opp beina mest mulilg. Deretter heftet jeg beina på plass. Så satt jeg på avstivere, de skulle forhindre at beina trakk seg når jeg sveiset. Så var igrunn beina klare for helsveising, og vips var ramma ferdig.

Vurdering

Arbeidet med ramma tok en del tid, men jeg synes det var en fin oppgave for meg. Det var ingen store problemer, bare at jeg satt beina feil, det hadde skjedd en misforståelese når vi regna ut måla på beina grunnet de nye dimensjonene på bjelken. Men det er feil man lærer av, og sannelig lærte jeg igjen. Så jeg er igrunn ganske godt fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar