mandag 20. desember 2010

Torsdag 02 og Fredag 03 desmeber 10

Torsdag ettermiddag ble jeg ferdig med å lage materialer til den nye ramma.


Fredag kunne jeg starte med å sette sammen ramma. Det forløp seg slik:

Planlegging

  • Finne fram verktøy - vinkelsiper, rettsliper, sveiseapparat, sveisemaske, støvmaske
  • Studere tegningen
  • Regne ut mål - ble litt endringer på dimensjoner
  • Gjøre klar avsug - skåne de andre på jobb for sveiselyset
  • Stille sveiseapparatet - riktig strøm og mating
Gjennomførelse

Jeg valgte å konsentrere meg kun om ramma først - så ta beina senere. Derfor startet jeg med å slipe klar delene - slipe vekk rust og slipe til fuger. Når det var gjort, merket jeg opp sentermerke på to av bjelkene, dermed hadde jeg det å gå ut ifra når de andre delene skulle monteres. Nå målte jeg opp hvor tre korte bjelker på 310 mm skulle monteres. Nå var det klart for montering og jeg heftet de tre bjelkene på. I og med at en ramme er firkanetet er det svært lurt å sjekke diagonelen. Det gjorde jeg, og målene skilte 1-2 mm fra hverandre. Det er godkjent.
Nå var det klart for helsveising. Viktig å ikke sveise hele larver, men prøve å fordele sveisingen så godt som mulig utover ramma. Da forhindrer jeg mest mulig at stålet krymper.

Vurdering

Selv om ramma jeg holdt på med er kanskje ikke den mest avanserte jeg har vært borti synes jeg resultatet ble ganske bra. Tatt i betraktning at jeg har måttet lage mitt eget materiale synes jeg resultatet ble meget godt. Målene stemte bra, ikke noen krymping av stålet og sveisene ble fine grunnet gode fuger.
Alt i alt godt fornøyd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar