søndag 30. januar 2011

Torsdag 27 og Fredag 28 januar 11

Denne uka skulle vi montere en masse bjelker i sammen. Men det var masse forabeid før det kunne skjer. Derfor velger jeg å skrive om noen rør og plater som jeg satt sammen. De skulle også monteres i konstruksjonen.
Rørene jeg skulle sette isammen så ca slik ut på tegningen:


Planlegging:

  • Finne fram verktøy
  • Studere tegning
  • Kappe plater på 113mm


Framførelse

Da vi studerte tegningen fant vi ut av størelsen på fugene og hvor på plata de skulle brennes. Vi fant også ut av at det var en god ide å kappe fire plater med lik høyde slik at vi var 100% sikre på at platene lå på midten av røret og rett overfor hverandre.
På tegningen viser jeg hvordan vi la de 113mm platene under de platene som skulle vise seg. Hvorfor kappet vi platene akkurat på 113mm? Jo for at platene skal ligge nøyaktig i senter av røret tok vi halve diameter på røret (125 mm) minus halve tykkelsen på plata (12,5 mm). Det nærmeste vi kom da 113 mm.

Når jeg skule skre (lage fuge på platene) var det oppgitt på tegningen at de skulle være 8mm store. På fagspråket kaller vi det "8mm innbrenning". Det jeg gjorde da var å hente en 10-25 brennespiss, kritte opp 8mm inn og ned på plata. Deretter var det bare å tenne brenneren og brenne i vei.

Når alle platene var brent måtte de rundes kanter på og slipes klar for sveisen. Rørene måtte også slipes.

Når det var gjort la jeg røret på bordet, la de fire 113 mm platene inntil røret og heftet dem til bordet. Deretter var det bare å legge de skredde platene opp de 113 mm platene og vatre opp for så å montere dem.
Det aller siste jeg gjorde før rørene var ferdig var å sette på avstivere slik at platene på rørene ikke skulle trekke seg når de sveises. Det var såpass store fuger at det vil bli utviklet såpass mye varme at platene lett vil kunne trekke seg.


Vurdering

Alt i alt ble jeg meget godt fornøyd. Bortsett fra at platene jeg skredde fikk noen litt ujevne fuger. Men jeg justerte varmen, og fant en god brenneskinne så gikk det mye bedre. Ellers var sveiserne også godt fornøyd med at jeg hadde vært nøye med slipingen. Vi kontrollmålte at platene lå rett overfor hverandre, det gjorde de.

HMS

  • Masker
  • Skåne andre
  • Gode arbeidsstillinger (ergonomi)
  • Sope opp støv, så ikke det virvler opp igjen senere

Læreplanmål

  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS

  • klargjøre materialer for sammenføying
  • beregne materialbruk, sveisekrymp, deformasjon og likevekt
  • bearbeide stålplater, profiler og strukturelle rør i tråd med arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • bruke måleverktøy og vurdere måleresultater
  • sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner
  • demontere, reparere og rette opp komponenter og konstruksjoner







1 kommentar:

  1. Hei Jens :)

    Først må jeg skryte av den fine strukturen på innlegget ditt. Meget bra!!

    Så er jeg enig i at bildene kunne vert av en bedre kvalitet slik at de hadde vert enklere å forstå. (Du nevnte noe om det på tirsdag)

    Så noen spørsmål til deg:)
    Er det noe av teksten i kapittelet "framførelsen" som kunne vert plassert et annet sted i blogginnlegget?

    Syns dette er veldig bra. Tenker bare at noe av teksten kunne vert plassert andre steder :)

    I vurderingen beskriver du hva som var bra og vurderer ut fra det. Meget bra det Jens!

    Et spørsmål ang læreplanmålene... Er du sikker på at du var innom alle de målene du har satt opp her? I tilfelle burde det komme frem i gjennomføringen av arbeidet?

    Blir artig å følge deg videre!

    mvh Peter

    SvarSlett