onsdag 19. januar 2011

Torsdag 06 og Fredag 07 11

Jeg fikk være med på å sette sammen to rør og en plate. Dette kalles et seil.

Planlegging

  • Ta med verktøy, vinkelsiper, brenner, vinkel, rørvater, målband
  • Studere tegningen

Gjennomførelse

Rørene og platen skulle settes sammen slik at det så ut som et slags seil. For at dette kunne la seg gjøre monterte vi det en rører fast i det andre røret. Det gjorde vi ved å vatre det opp når det stod loddrett oppe på det andre rørert. Det tok litt tid å få det i vinkel og vater, fordi den trakk seg mer til den ene siden enn det vu hadde regnet med. Røret vrei seg også en del pga av all heftingen. Når røret endelig var montert, la vi det fra loddrett posisjon til vannrett. Da var vi klare til å montere plata.

Vi hadde målt opp midten av begge rørene, derfor heftet vi på små brikker som plata kunne lande på. Deretter la vi plata på brikkene og vatret den opp for så å hefte den.

Vurdering

Jobben med å montere det første røret egnet seg godt for å være to. Det gikk greit, men resten av jobben var litt vanskelig å være to på. Det ble også litt venting på kraner m.m.

HMS

  • Masker
  • Sørge for at stropping er godt nok, se etter kasseringsgrunner
  • Vi jobber sammen, skåne den andre når man f.eks sliper, sveiser m.m.
Læreplanmål

  • planlegge og utføre arbeidsoppgaver i tråd med tegninger, prosedyrer og standarder
  • utføre stropping og anhuking i tråd med gjeldende regelverk
  • bruke sikkerhetsutstyr, verneutstyr og arbeidstøy tilpasset arbeidsoppdraget
  • drøfte faglige løsninger med kollegaer
  • gjøre rede for og utføre arbeidet i tråd med gjeldende krav til HMS
  • klargjøre materialer for sammenføying
  • utføre sveis og heftsveis i tråd med sveiseprosedyrer og spesifikasjoner
  • bruke håndverktøy og utstyr i tråd med arbeidsoppgavene
  • sette sammen komponenter og konstruksjoner i tråd arbeidstegninger og spesifikasjoner

1 kommentar:

  1. Hei Jens

    Fin struktur på bloggen din nå!!!

    Et par kommentarer fra meg:
    - Det er vanskelig å se for seg hvordan dette seilet skulle være og hva den skal brukes til. Hadde det vert mulig å legge ved et bilde eller en skisse / tegning for at det skulle bli lettere å forstå?

    - Dere studerte tegningen.. Hva diskuterte dere? Hva ble bestemt?

    - Så beskriver du utførelse og det er bra :) Men... Hvor lange var rørene? Hvor stor var plata? hvilken diametere hadde rørene? Hvordan heftet dere dette sammen? Hvilken metode ble brukt og hvorfor valgte dere denne metoden?

    - Så til vurdering. Hva skal vurderes og når tid skal det vurderes og kontrolleres? Ble seilet "bra nok"? Og hva var i tilfelle bra nok?

    oki.. Nok for denne gang:) Du har en fin struktur og hvis du får med litt flere platefaglige detaljer så blir dette meget bra Jens!!!

    Ha en strålende helg. Jeg glder meg til å se neste innlegg.

    mvh Peter :)

    SvarSlett